Co jeść przed snem?

Spokojny, głęboki sen powoduje, że nasz organizm się regeneruje, wypoczywa i odzyskuje energię potrzebną nam kolejnego dnia.

Wielu z nas jednak cierpi na problemy ze snem. Mogą one wynikać z wielu przyczyn m. in. takich jak: stres, szkodliwe nawyki, choroby ale również jedzenie przed snem.

Należy podkreślić, że dieta – czyli to, co i o jakiej porze spożywamy wpływa w istotny sposób na nasze zdrowie jak również na jakość naszego snu.

Dla tych, którzy nie bagatelizują problemów ze snem, wypunktowaliśmy kilka podstawowych zasad mówiących jak i kiedy jeść aby spać spokojnie.

Większość wiarygodnych źródeł podaje, że ostatni posiłek należy spożyć 2-3 godziny przed snem. W przybliżeniu tyle czasu potrzebuje ludzki organizm na strawienie posiłku. Ważne aby nie kłaść się do łóżka z pełnym żołądkiem, taka sytuacja nie wpływa korzystnie na sen ale również na szeroko pojęte zdrowie, jak i sylwetkę.

Czego nie jeść przed snem

Z wieczornej diety należy wykluczyć dania ciężkostrawne, smażone lub pieczone z dodatkiem tłuszczu. Na czarnej liście powinny się znaleźć m. in. : bigos, kotlety schabowe, fasolka po bretońsku, cista z kremami, sery, chipsy, orzechy i wiele innych dań bogatych w tłuszcze nasycone i cukry proste.

Przed snem nie należy pić napojów zawierających kofeinę takich jak: kawa, cola czy gorąca czekolada. Herbaty: biała, zielona oraz czarna są również niewskazane ze względu na zawartość substancji pobudzających.

co jeść przed snem

Co powinniśmy jeść na kolację

Wieczorem powinniśmy spożywać tylko lekkie posiłki: gotowane w wodzie lub na parze, pieczone w folii. Mile widziana jest również żywność nieprzetworzona np. sałaty z dodatkiem owoców lub warzyw.

Po zjedzeniu lekkostrawnej kolacji, można wypić kubek ziołowej herbaty. Zioła na sen to przede wszystkim:

Melisa

Melisa ma dobroczynny wpływ na organizm łagodząc:

  • niepokój, pobudzenie, napięcie nerwowe,
  • zaburzenia rytmu serca (tzw. kołatania serca),
  • nerwicę,
  • bezsenność,
  • zaburzenia trawienia (wzdęcia),
  • bóle głowy (również migrena),
  • przeziębienie.

Waleriana

Jest niezastąpiona jeżeli chodzi o uspokajanie, łagodzenie nerwów, a co za tym idzie – zasypianie. Posiada właściwości zwalczające bezsenność. Należy wypijać przed snem napar z waleriany, przygotowany z jednej łyżki korzenia na filiżankę wrzątku.

Męczennica lub Passiflora

Potocznie nazywana marakują, stosowana przede wszystkim w przypadku osób z depresją. Można z niej korzystać w dłuższych terapiach, poprawiając jakość snu. Przygotowuje się napar z jednej łyżeczki suszu i filiżanki wrzątku.

Estragon

Estragon działa relaksacyjnie, dlatego też poleca się go na bezsenność. Przygotuj napar z 5 gramów suchych liści estragonu i filiżanki wrzątku. Wypijaj maksymalnie 2 filiżanki dziennie.

Boldo

Boldo to roślina pochodząca z Chile. Wśród jego wielu właściwości można wyróżnić efekt uspakajający. Działa relaksacyjnie na układ nerwowy. Przygotowujemy napar z 2,5 g suchych liści w 100 ml wrzątku. Odcedzamy i pijamy przed snem.

Majeranek

Działa uspokajająco, leczy bezsenność i stres. Napełnij wannę gorącą wodą i wsyp 5 g majeranku. Weź 15-minutową kąpiel i od razu poczujesz się lepiej. Możesz też przygotować napar z jednej łyżeczki majeranku na filiżankę wrzątku i wypijać 3 razy dziennie.

Mięta

Mięta pieprzowa jest używana przy problemach z sercem. Pomaga też zwalczyć bezsenność. Przygotuj zwyczajną herbatę miętową. Nie tylko pomoże Ci ona zasnąć, ale też rozwiąże Twoje problemy gastryczne. Zaleca się pijanie mięty również przy stanach depresyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką przetwarzania danych osobowych Zapoznałem się z PRZETWARZANIE DANYCH (RODO)