Jak dobrze spać?

Rytm okołodobowy opisuje to czego nasz organizm potrzebuje w określonych porach dnia.

Nick Littlehales, uznany za najlepszego trenera snu na świecie, zaleca planowanie snu właśnie w zgodzie z tym rytmem.

Ludzie podobnie jak wszystkie inne ssaki podlegają rytmowi okołodobowemu. Jest to 24-godzinny wewnętrzny cykl, wyznaczony przez zegar biologiczny naszego ciała. Ten zegar zsynchronizowany z mózgiem optymalizuje przebieg procesów biologicznych związanych z produkcją hormonów, temperaturą ciała, rozbudzeniem uwagi, nastrojem, trawieniem oraz oczywiście SNEM.

Rytm okołodobowy wyznacza nam moment pojawienia się impulsu do pójścia spać. Światło jest najważniejszym czynnikiem regulującym zegar biologiczny. Gdy zapadnie zmrok ludzki organizm zaczyna automatycznie wytwarzać melatoninę – hormon odpowiedzialny za senność. Natomiast gdy tylko słońce schowa się za horyzontem przestaje wydzielać melatoninę, zupełnie jakby ktoś przełączył włącznik, ponieważ przechodzimy z ciemności do światła. Dzienne światło natychmiast stymuluje nasz organizm do wydzielania innego hormonu –serotoniny odpowiedzialnej za nastrój.

7 kroków do lepszego snu a rytm okołodobowy

  1. Wyjdź z domu rano na światło dzienne.
  2. Poświęć odrobinę czasu aby poznać swój naturalny rytm okołodobowy
  3. Korzystaj z osiągnięć techniki (opaski monitorujące sen) aby poznać moment maksymalnej i minimalnej senności
  4. Moment szczytowej senność zwykle przypada między 2:00 a 3:00 nad ranem – staraj się w tym czasie po prostu spać
  5. Nie zrywaj się z łóżka zaraz po przebudzeniu- wchodź łagodnie w stan aktywności
  6. Przygaś zimne światła wieczorem.
  7. Zaplanuj proste zmiany nawyków aby zsynchronizować się z wykresem rytmu okołodobowego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodając komentarz potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką przetwarzania danych osobowych Zapoznałem się z PRZETWARZANIE DANYCH (RODO)